På Vesterbro i København har sognet fået en ny, moderne kirke med sanselighed og kontraster – og plads til alle.
El-entreprise og montør: Frandsen El A/S
Statens Kunstfond, Augustinus Fonden
Det er ikke altid så nemt for alle at deltage i de klassiske, gamle kirker. Men transformationen af Enghave Kirke er resulteret i en moderne kirke, som både er funktionel og sanselig for de fleste. Her kan enhver nu deltage i kirkerummets aktivitet – hvad enten det er en gudstjeneste eller en koncert.
”Skal bykirkerne omdannes til hektiske pingpong-haller eller konserveres som højtideligholdte (tom-)rum? Hverken eller, kunne være svaret. Se hvad Maali & Lalanda gør i Enghave Kirke: De bygger trapper til himlen og skærer huller til skyerne.”
Sådan skrev Anne Pind i Arkitekten¹. Og trapper og ovenlysvinduer er netop nogle af de nye tiltag, der markerer, hvordan transformationen har gjort kirken til et åbent og indbydende rum.
De klassiske kirkebænke kan udgøre en barriere for fx brugere af rollator eller kørestol, hvis de ville sidde sammen med familie eller venner. I dag er Enghave Kirkes tidligere bænke udskiftet med flytbare stolerækker og moderne siddetrapper i lakeret bambus med brune læderhynder. Det bløde materialevalg gør det behageligt og inviterer til, at man sætter sig.
De kantede siddetrapper giver naturligt plads til, at man kan sidde med en barnevogn eller i en kørestol. Har man ikke lyst til at gå op af trapperne eller sidde her, tilbyder rummet andre valgmuligheder. Man kan sidde på den næste trappe eller sætte sig på en stol i stoleopstillingen.
Kirken, der tidligere var mørk til dels pga. et mørkeblåt loft, har i dag fået ovenlys ved alteret, så et diskret dagslys giver en rar og naturlig stemning i kirkerummet. Den nye lyssætning gør rummet lyst og imødekommende – også for den, som ikke ser så godt. Dagslyset fremhæver steder i rummet, men giver også udsigt, når man er oppe i siddetrapper langs de to vægge. Kunstlys spiller dog stadig en rolle i form af de specialdesignede lamper, som skaber en komposition som et ekstra lag i kirkerummet.
Meningsrådet ønskede et multianvendeligt kirkerum, som kunne anvendes til forskellige aktiviteter. Derfor er en del af inventarer flytbart. Døbefont og prædikestol kan flyttes, ligesom at en del af gulvet kan hæves og anvendes som scene. Et moderne og meget fleksibelt kirkerum, som skaber rammerne for fællesskab – også når livet er tungt og svært.
Tegnestuen har samarbejdet med kunstneren Margrethe Sørensen, som har skabt den moderne altertavle, der med lys og spejlinger spiller sammen med det transformerede kirkerum.
Der er arbejdet med sanselighed og kontraster i det nye rum. Både i materialevalget (metal, glas og træ kendetegner det), men også i farvesætningen, hvor sort og hvid dominerer. Bambussen fra siddetrappen går igen i salmebogsreolen. Kantetheden fra trapperne og de sorte rækværk optræder som naturlige ledelinjer. Det opleves alt i alt som et grafisk og kantet rum, som samtidig besidder noget blødt, humant og sanseligt.
¹ "Kirkeligt kvarterløft", Anne Pind, Arkitekten 03, 2019, s. 93
Trappen foran hovedindgangen er erstattet af både en trappe og en rampe, som gør det muligt for alle at vælge den vej, som passer bedst.
Fordi bænkerækkerne er fjernet og erstattet af stole opstår en fleksibilitet, idet man kan sidde på forskellige måder. Man kan fjerne eller skubbe til en stol, og så er der en plads til eksempelvis en kirkegænger med rollator eller i kørestol.
Lyset skaber en stemthed og sanselighed i rummet, som understøttes af materialevalget.
Salmebøgerne opbevares på en fin måde, hvor de også udstilles. Når de står på alle hylderne, kan alle der bruger kirken, nå uanset højde.
Den sorte kontrastmarkering på trinene taler sammen med håndlister og rækværk.
I transformationen af Enghave Kirke er rummet blevet åbnet op med ovenlysvinduer, så kirken er blevet et stort lyst rum.
Belysningen og de forskellige materialer spiller sammen og bidrager til en oplevelse.
"»Sådan har jeg ikke siddet i en kirke før«: Københavnsk kirke har fået en jazzet makeover"af Karsten R.S. Iversen, bragt i Politiken, d. 3. december 2018
"Overrumplende altertavle går helt nye veje med brugen af symboler, spejle og glas" af Birgit Meister, bragt i Kristeligt Dagblad d. 24. januar 2019