For at alle børn, også Mads, kommer godt ind i svømmehallen, skal de føle sig trygge undervejs. De skal føle, at de kan mestre ting – også dem, de aldrig har prøvet før selv. Lige fra at klæde om, låse sit tøj inde, finde og bruge bruserne og komme videre ud i svømmehallen. Man kan selvfølgelig altid følge de andre, men følelsen af at kunne klare sig selv, tager de med videre ud i vandet.
Laura har for nyligt fået konstateret type-1 diabetes og fået en insulinpumpe, der giver hende den insulin, som hendes krop ikke selv producerer. Selvom hun har fået det bedre, så er det uvant for hende. Pumpen tager hun af og lader den blive i skabet, men plastikkateteret ved infusionsstedet gør hende meget selvbevidst og usikker i brusebadet.
Den følelse er hun ikke alene om. Leelas familie er religiøs, og det er første gang, hun skal tage sit tøj af sammen med mennesker, der ikke er familie. Hun har fået en smart badedragt med ærmer og lange ben, men under bruseren føler hun sig lige så blottet som Laura.
Det åbne bruserum, som kendetegner mange ældre, offentlige svømmehaller, kan være udfordrende for mange. Og det kan skyldes alt fra generthed til kultur og fysiske forhold. Tryghed kommer i mange former, og nogle gange er den form så simpel som en ekstra skillevæg eller et hjørne, der omslutter én.
Ved bassinkanten venter svømmelæreren Josefine. Mens hun forsøger at huske navne, råbe børnene op og få dem til at blive stående på bunden lang tid nok til at få instruktioner, skal hun bevare roen og overblikket. Josefine er en dygtig og erfaren lærer, men hun har med tiden udviklet tinnitus. I et rum som svømmehallen er det en ekstra udfordring, som kræver ekstra fokus og koncentration gennem hele timen.
Markus bliver stående ved kanten, mens de andre svømmer over til den modsatte side. Han har brug for en pause og en ekstra vejrtrækning. For selvom han elsker vandet, så gør hans astma det svært at følge med. Mens Josefine holder et øje på gruppen, tager hun et øjeblik for at sikre sig, at Markus er okay.
I Danmark har svømning længe været en vigtig del af folkeskolen, selvom den er under pres på grund af manglende faciliteter. Svømmehallen kan være et vigtigt udfordringsrum, der giver muligheder for de fleste. Men svømmehaller af ældre dato er ikke nødvendigvis indrettet til at skabe den nødvendige tryghed og tilgængelighed, der gør det muligt for alle at være med.
I Säffle svømmehal er der rum for forskellighed og alle fra nybegyndere til OL-deltagere. Og i svømmehallen Vandhalla er inklusionen grundstenen i arkitekturen. Vi kan ikke rive alle svømmehaller ned og bygge nye, men måske kan en opdatering af indretningen hjælpe på vej?