Illustrationen viser en svømmehal, hvor syv børn svømmer mens tre sidder på kanten, og en voksen går omme bagved.
Situation

I svømmehallen

ud af
11
1

Det er tirsdag eftermiddag, og børnene i 4.b skal i svømmehallen. Forud venter 45 højspændte, plaskende minutter, som alle skal komme godt og trygt igennem. Det gælder både de 20 børn og svømmelæreren.

2

Svømmehallen er et sted, hvor vi helt bogstaveligt talt blotter os for hinanden, og det kan godt være lidt af en udfordring oven i at kæmpe med at få hovedet under vand eller at springe fra vippen for første gang.

3

Mads er genert, bange for vand og ikke vant til at komme i svømmehallen. Det gør ham ekstra nervøs, for alle hans skolekammerater virker spændte og glade.

Illustrationen viser en dreng i vandet, som har svedperler på panden.
4

For at alle børn, også Mads, kommer godt ind i svømmehallen, skal de føle sig trygge undervejs. De skal føle, at de kan mestre ting – også dem, de aldrig har prøvet før selv. Lige fra at klæde om, låse sit tøj inde, finde og bruge bruserne og komme videre ud i svømmehallen. Man kan selvfølgelig altid følge de andre, men følelsen af at kunne klare sig selv, tager de med videre ud i vandet.

→ Læs videre: Steinfeld & Maisels mål nummer to: Komfort
5

Laura har for nyligt fået konstateret type-1 diabetes og fået en insulinpumpe, der giver hende den insulin, som hendes krop ikke selv producerer. Selvom hun har fået det bedre, så er det uvant for hende. Pumpen tager hun af og lader den blive i skabet, men plastikkateteret ved infusionsstedet gør hende meget selvbevidst og usikker i brusebadet.

Illustration viser en pige, der sidder på kanten af bassinet med en badering om livet og et plastikkateter på maven.
6

Den følelse er hun ikke alene om. Leelas familie er religiøs, og det er første gang, hun skal tage sit tøj af sammen med mennesker, der ikke er familie. Hun har fået en smart badedragt med ærmer og lange ben, men under bruseren føler hun sig lige så blottet som Laura.

→ Læs videre: Steinfeld & Maisels mål nummer seks: Social integration
Illustrationen viser et barn, der sidder på kanten af bassinet, iført en badedragt med ærmer og lange ben.
7

Det åbne bruserum, som kendetegner mange ældre, offentlige svømmehaller, kan være udfordrende for mange. Og det kan skyldes alt fra generthed til kultur og fysiske forhold. Tryghed kommer i mange former, og nogle gange er den form så simpel som en ekstra skillevæg eller et hjørne, der omslutter én.

Læs videre: Steinfeld & Maisels mål nummer to: Komfort
8

Ved bassinkanten venter svømmelæreren Josefine. Mens hun forsøger at huske navne, råbe børnene op og få dem til at blive stående på bunden lang tid nok til at få instruktioner, skal hun bevare roen og overblikket. Josefine er en dygtig og erfaren lærer, men hun har med tiden udviklet tinnitus. I et rum som svømmehallen er det en ekstra udfordring, som kræver ekstra fokus og koncentration gennem hele timen.

Illustrationen viser en kvinde, der tager sig til øret.
9

Markus bliver stående ved kanten, mens de andre svømmer over til den modsatte side. Han har brug for en pause og en ekstra vejrtrækning. For selvom han elsker vandet, så gør hans astma det svært at følge med. Mens Josefine holder et øje på gruppen, tager hun et øjeblik for at sikre sig, at Markus er okay.

Illustrationen viser en dreng, der støtter sig på bassinets kant og trækker vejret dybt.
10

I Danmark har svømning længe været en vigtig del af folkeskolen, selvom den er under pres på grund af manglende faciliteter. Svømmehallen kan være et vigtigt udfordringsrum, der giver muligheder for de fleste. Men svømmehaller af ældre dato er ikke nødvendigvis indrettet til at skabe den nødvendige tryghed og tilgængelighed, der gør det muligt for alle at være med.

11

I Säffle svømmehal er der rum for forskellighed og alle fra nybegyndere til OL-deltagere. Og i svømmehallen Vandhalla er inklusionen grundstenen i arkitekturen. Vi kan ikke rive alle svømmehaller ned og bygge nye, men måske kan en opdatering af indretningen hjælpe på vej?