En vejledning fra Norge giver masser af konkrete eksempler, værktøjer og tips til at skabe gode farvekoncepter til undervisningsbyggeri. For farvers betydning går langt ud over æstetikkens grænser og kan bidrage til at skabe gode og understøttende læringsmiljøer.
“En vejledning til alle jer, der ønsker at skabe en farverig, æstetisk og universelt designet skole. Held og lykke!” Sådan indledes den nye digitale håndbog, som er lavet i et samarbejde mellem Universell Utforming AS og KOI fargestudio. Det er en håndbog, der er skabt ud fra norske forhold og lovgivning, og forskellene til trods er der god inspiration at hente på de godt 70 sider. Her kommer vi rundt om indledningsvise afklaringer, af hvorfor farver og kontrast er vigtige, hvordan man kan lave tekniske beregninger af det, hvordan farver påvirker os og hyppige fejlgruber i farvesætningen.
Selvom vi ikke har samme lovkrav til farver og kontraster, er det vigtigt at huske på, at farvesætningen i et rum eller helt byggeri, kan gøre en stor forskel. Det handler både om, hvordan oplevelseskvaliteten er og om orientering og wayfinding. For nogle elever vil det være helt centralt, at der er tænkt over kontrasten for at de eksempelvis har let ved at finde til deres klasse, men gode, gennemarbejdede farvekoncepter er noget, alle har glæde af.
Med udgangspunkt i de forskellige rum og situationer, en skole skal kunne rumme, kommer de også med konkrete forslag til farvesætning, og hvad der er vigtigt at tænke over. Det er fx farver, der får børn til at spise mere i kantinen, som understøtter koncentrationen, eller skaber trygge rammer for børnene. Afslutningsvis giver de også et par gode råd til, hvordan man faciliterer en proces, der gør det muligt at arbejde grundigt med farvesætning og -koncepter.