Færdselsarealer og byrum med hensyn til usynlige behov

Spottet
Mange mennesker som går over en fodgængerovergang. I baggrunden ser man SAS-hotellet i København.
No items found.

Ny udgivelse fra Vejdirektoratet giver et indblik i de behov, som mennesker med kognitive funktionsnedsættelser og -variationer har, når de færdes i byrum. Fokus på fodgængeren skaber større mulighed for, at alle, på egen hånd, kan komme på arbejde, til tandlægen eller ud med venner.

Realiseret
Bygherre
Arkitekt
Se alle
Læs op

Der er kommet et øget fokus på menneskers usynlige behov og kognitive variationer. Det gælder også i byplanlægningen, som nu får en ny vejledning fra Vejdirektoratet i de behov, som mennesker med eksempelvis dysleksi eller ADHD har, når de færdes i det offentlige rum. For dem er det nemlig ekstra energi- og opmærksomhedskrævende at bruge byen. 

Derfor er der behov for byrum og færdselsarealer, som optræder som en medspiller og møder de usynlige behov, så færden bliver lidt mindre krævende. Sådan kan byens rammer være med til at sikre, at en stadig større gruppe ikke føler sig afskåret fra  at komme af sted på egen hånd, uanset om de skal på arbejde, i skole eller ud at møde deres venner.  

Behagelige stimuli og basale behov 

I vejledningen præsenteres en kortlægning af de faktorer, der kan hjælpe fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser på vej. Det gælder eksempelvis grønne arealer, der opfattes som behagelige og rolige stimuli og helt basale ting som adgang til toiletter. 

Men det handler også om en systematik i det offentlige byrum, som gør, at alle kan genkende og forudsige rummene. Det handler om, at fortovene er brede nok, at der er hvilemuligheder og god skiltning, som hjælper på vej. 

Samtidig peger kortlægningen også på, at der er brug for større grad af udbud og variation i løsninger. Det er helt i tråd med muligheden for at kunne vælge, som ligger i universelt design og i Steinfelds og Maisels mål 7 om personlig tilpasning

Indsigt i brugerbehov, ikke anbefalinger

Vejregelgruppen, som er den direkte afsender på udgivelsen, pointerer, at der ikke er tale om anbefalinger, men derimod et skridt mod at opnå større viden om brugerbehovene hos fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser. Det er forventningen, at denne viden på sigt indarbejdes i anbefalinger fra Vejdirektoratet. 

Den nye udgivelse fra Vejdirektoratet kortlægger brugerbehov hos fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser, her med fokus på demens, autisme, ADHD/ADD, hjerneskade, dysleksi, stress/angst og udviklingshandicap.

Kortlægningen er udarbejdet af SWECO og bestilt af Vejregelgruppen Tilgængelighed i Vejdirektoratet.

Du finder kortlægningen her.

Der er kommet et øget fokus på menneskers usynlige behov og kognitive variationer. Det gælder også i byplanlægningen, som nu får en ny vejledning fra Vejdirektoratet i de behov, som mennesker med eksempelvis dysleksi eller ADHD har, når de færdes i det offentlige rum. For dem er det nemlig ekstra energi- og opmærksomhedskrævende at bruge byen. 

Derfor er der behov for byrum og færdselsarealer, som optræder som en medspiller og møder de usynlige behov, så færden bliver lidt mindre krævende. Sådan kan byens rammer være med til at sikre, at en stadig større gruppe ikke føler sig afskåret fra  at komme af sted på egen hånd, uanset om de skal på arbejde, i skole eller ud at møde deres venner.  

Behagelige stimuli og basale behov 

I vejledningen præsenteres en kortlægning af de faktorer, der kan hjælpe fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser på vej. Det gælder eksempelvis grønne arealer, der opfattes som behagelige og rolige stimuli og helt basale ting som adgang til toiletter. 

Men det handler også om en systematik i det offentlige byrum, som gør, at alle kan genkende og forudsige rummene. Det handler om, at fortovene er brede nok, at der er hvilemuligheder og god skiltning, som hjælper på vej. 

Samtidig peger kortlægningen også på, at der er brug for større grad af udbud og variation i løsninger. Det er helt i tråd med muligheden for at kunne vælge, som ligger i universelt design og i Steinfelds og Maisels mål 7 om personlig tilpasning

Indsigt i brugerbehov, ikke anbefalinger

Vejregelgruppen, som er den direkte afsender på udgivelsen, pointerer, at der ikke er tale om anbefalinger, men derimod et skridt mod at opnå større viden om brugerbehovene hos fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser. Det er forventningen, at denne viden på sigt indarbejdes i anbefalinger fra Vejdirektoratet. 

Den nye udgivelse fra Vejdirektoratet kortlægger brugerbehov hos fodgængere med kognitive funktionsnedsættelser, her med fokus på demens, autisme, ADHD/ADD, hjerneskade, dysleksi, stress/angst og udviklingshandicap.

Kortlægningen er udarbejdet af SWECO og bestilt af Vejregelgruppen Tilgængelighed i Vejdirektoratet.

Du finder kortlægningen her.

Valgmulighed bidrager til samfundsdeltagelse

Når vi udformer veje, pladser og gader med menneskelig mangfoldighed for øje, så understøtter vi alle menneskers lige muligheder for at deltage i samfundet. Man kan derfor forstå dette arbejde i forlængelse af Steinfelds og Maisels otte mål for universelt design, særligt mål 7 om muligheder for at vælge og at udtrykke individuelle præferencer.  Det kan være valg af vej eller sti og steder at opholde sig, som eksempelvis tilbyder forskellige sansestimuli og forskellige siddemuligheder, men også varierer i størrelse og karakter.

De otte mål kan altså også benyttes som en ledelinje til at udforme universelt design – i såvel vejprojekter som byrumsprojekter. 

Find en introduktion til de otte mål her.

Film

No items found.
No items found.
No items found.

Læs mere

Litteratur

No items found.

Også værd at læse