Et gelænder kan meget mere end at føre dig sikkert på vej!
Lydfilen er produceret af et menneske, men oplæserstemmen er genereret ved hjælp af kunstig intelligens.
Hvad skal et godt gelænder kunne? De fleste vil nok sige at det både skal være funktionelt og æstetisk og være godt tilfredse hvis begge aspekter er opfyldt. Men hvad nu, hvis det også var et krav, at et gelænder skulle udvikle os sansemæssigt, kognitivt og emotionelt?
Det er guldsmed, Nicolai Appel, i færd med at undersøge i et forstudie, som har udmøntet sig i taktile gelænderstykker støbt i bronze, og som Rumsans har fået lov til at få et øjebliks indblik i.
Ideen om gelændere har været længe undervejs og har rod i trioen Nicolai Appel, Rune Fjord og Hans Christian Asmussens kunstnergruppe: Gelænderværk, der på forskellig vis udforsker gelænderets muligheder i happenings og udstillinger. Gelænderstykkerne var i den sammenhæng del af udstillingen Rocks of Greenland på Designmuseum Danmark og kan ses som en lille bid af et stort kollektivt projekt.
De otte gelænderstykker i bronze, der alle har unikke udtryk og måler omkring en halv meter hver, er skabt til at blive del af et gelændersystem fx på en metrostation. Placeret udvalgte steder er det hensigten, at de skal vække dig sansemæssigt og med deres forskelligartede teksturer give taktile oplevelser. Nicolai Appel kalder det “mindelser” altså indtryk af aftryk, som er knyttet til følelser og tidligere erfaringer. Gelænderstykkernes materiale, faconer og teksturer skal vække genkendelse: noget glat og koldt, formen af en barnefod eller en gammel hånd, følelsen af riller, mærker og knopper fra ting og sager, man allerede kender.
”Ofte bliver gelænderet til et nulpunkt, en transportvej forbi noget … og man glemmer, at det kan være en oplevelsesmulighed, formsprogsdigte til hånden,” fortæller Nicolai Appel.
Gelænderet kan være med til at udvikle os og understøtte et sprog for det taktile: Uden filter og på et til dels ubevidst plan kan gelænderstykkerne tale til os kropsligt og på den måde påvirke os dybt sammenlignet med alle de visuelle indtryk, vi ellers udsættes for, når vi bevæger os rundt i byen.
De er tænkt som kropslige cue points, der måske på sigt kan blive del af dagligdagens rutine som tryghedsskabende sansninger på ens vej. I et universelt design-perspektiv giver gelænderstykker stof til eftertanke om de byggematerialer og det inventar, vi former vores omgivelser af og om alle de muligheder, der ligger ligefor.
Nicolai Appel blev uddannet guldsmed hos Georg Jensen i 1989. Han er i dag selvstændig guldsmed. Foto: Victoria Linn Lygum