Det er ikke alle funktionsnedsættelser, fysiske såvel som mentale, der er synlige. På et sted som Københavns Lufthavn er det essentielt, at alle kommer igennem på den bedste og hurtigste måde. Derfor indfører de nu et nyt initiativ, som skal støtte passagerer, der har brug for ekstra tålmodighed eller andre hensyn.
Selvom Københavns Lufthavn rummer et assistancecenter med hjælp til rejsende med specifikke behov og i øvrigt løbende arbejder med at forbedre oplevelsen for alle passagerer, kan en tur gennem terminalerne for nogle være en særlig stor udfordring. I en række tilfælde vil det være muligt at bestille personlig hjælp hos Falck. Men i andre tilfælde, fx hvis man lider af angst eller ordblindhed, kan det være svært for lufthavnens medarbejdere at vide, at der er behov for hjælp.
Som del af lufthavnens ‘disability awareness’-program lancerer de derfor nu “Solsikkesnoren”. Den ledsages af seks videoer, der skal uddanne personalet til at genkende det, de kalder ‘usynlige handicaps’, og være i stand til at yde den bedste støtte.
Alle med behovet kan frit hente “Solsikkesnoren”, når de skal gennem lufthavnen, og den vil da signalere til medarbejdere, at der er behov for lidt ekstra tålmodighed, hensyn eller måske en hjælpende hånd. Initiativet kan betragtes som en form for universelt design, da det favner den menneskelige mangfoldighed og sigter mod at gøre det muligt for alle at rejse på lige fod.
Du kan læse mere om det nye initiativ her. En af de særligt producerede videoer til lufthavnens medarbejdere kan du se her.