Valhøj Skole

Eksempel
Kig ned på lang gang med spejl på den ene side og buet jern rør på en modsatte væg. Halvdelen af væggen er malet blå-lilla.
Foto: Rasmus Hjortshøj

På Valhøj Skole i Rødovre er en tidligere uinspirerende kælder blevet transformeret til attraktive faglokaler, specialcenter og kantine. Projektet skaber rum til alle – både dem, der har brug for at trække sig tilbage og dem, der trives i store fællesskaber.

Realiseret
Bygherre
Rødovre Kommune
Arkitekt
Matters
Se alle
Læs op

Lydfilen er produceret af et menneske, men oplæserstemmen er genereret ved hjælp af kunstig intelligens.

På Valhøj Skole fra 1958 skulle der skabes flere kvadratmeter til både almindelige faglokaler og specialklasser. I stedet for at bygge til valgte kommunen at transformere eksisterende arealer og omdanne en lavloftet kælder med synlige installationer og mørke gange til attraktive læringsmiljøer.

Det særlige ved projektet er dialogen mellem en bygherre, der turde udfordre vanetænkning, og arkitekter, der tog udgangspunkt i børnenes behov. Resultatet er rum, der demonstrerer, hvordan universelt design handler om at skabe muligheder for alle – ikke specialløsninger for få.

Læs også vores interview med bygherre og arkitekt: Fra lavloftet kælder til inspirerende læringsmiljø

Variation som strategi

Transformationen omfatter flere forskellige områder: Science torv, parterre med faglokaler samt specialcenter øst og vest. Overalt er der arbejdet med at skabe steder for ophold og aktivitet på en stemningsskabende måde med fokus på sansestimuli gennem belysning, farver og materialer.

Det centrale designprincip er variation i opholdsmuligheder. Der er nicher for dem, der har brug for at trække sig tilbage, store fællesområder for samvær, og overgangszoner, hvor man kan være på kanten af fællesskabet uden at føle sig helt isoleret.

I specialcentret er denne variation særligt udtalt. Ved at flytte facaden er klasselokalerne udvidet. Samtidig er de indrettet med møbler, som er udviklet specifikt til børn med særlige behov på baggrund af et større researcharbejde på Københavns skoler. Det tidligere gangareal foran klasselokalerne er blevet aktiveret, og der er skabt opholdsmuligheder, hvor man kan trække sig ud fra klasse eller brug i pauser. 

Fleksible rum

En høj grad af fleksibilitet gør det muligt at opdele rummene midlertidigt med gardiner. Glasvægge mellem faglokalerne skaber visuel sammenhæng, men også her er der gardiner, man kan trække for, når der er brug for afskærmning.

Der er mange steder, hvor der gemmer sig opbevaringsplads. På den måde er der lagt op til, at det skal være nemt at pakke ned og rydde op efter undervisningen og samtidig sikre, at rummene ikke "sander til" med materialer. Det er også med til at begrænse sansestimuli i hverdagen og skabe mere ro.

Et særligt greb er det åbne toiletområde, der fungerer som mødested, hvor man kan hænge ud. Stedet er designet til forskellige højder og kan anvendes af børn og unge med varierende behov. Tanken om mødested går igen i et ombygget toiletområde på én af etagerne. 

Høje ambitioner

Rummene rummer en stor materialepalette med betydelig stoflighed, som bindes sammen af farverne. Der har været særligt fokus på indeklimaet gennem mange akustikregulerende materialer og arbejdet med at få så meget lys ind i bygningen som muligt.

Takket være en ambitiøs bygherre var det muligt at afprøve et ventilationssystem integreret i facaden frem for traditionelle løsninger under loftet. Det bevarede loftshøjden og skabte mere lys i de tidligere kælderlokaler.

Det samlede resultat er et læringsmiljø, hvor variation i opholdsmuligheder og fleksible løsninger tilgodeser mangfoldigheden blandt børn og unge. Det viser, hvordan universelt design ikke handler om specialløsninger for få, men om at skabe rum, hvor alle kan trives og deltage på deres egne præmisser.

Lydfilen er produceret af et menneske, men oplæserstemmen er genereret ved hjælp af kunstig intelligens.

På Valhøj Skole fra 1958 skulle der skabes flere kvadratmeter til både almindelige faglokaler og specialklasser. I stedet for at bygge til valgte kommunen at transformere eksisterende arealer og omdanne en lavloftet kælder med synlige installationer og mørke gange til attraktive læringsmiljøer.

Det særlige ved projektet er dialogen mellem en bygherre, der turde udfordre vanetænkning, og arkitekter, der tog udgangspunkt i børnenes behov. Resultatet er rum, der demonstrerer, hvordan universelt design handler om at skabe muligheder for alle – ikke specialløsninger for få.

Læs også vores interview med bygherre og arkitekt: Fra lavloftet kælder til inspirerende læringsmiljø

Variation som strategi

Transformationen omfatter flere forskellige områder: Science torv, parterre med faglokaler samt specialcenter øst og vest. Overalt er der arbejdet med at skabe steder for ophold og aktivitet på en stemningsskabende måde med fokus på sansestimuli gennem belysning, farver og materialer.

Det centrale designprincip er variation i opholdsmuligheder. Der er nicher for dem, der har brug for at trække sig tilbage, store fællesområder for samvær, og overgangszoner, hvor man kan være på kanten af fællesskabet uden at føle sig helt isoleret.

I specialcentret er denne variation særligt udtalt. Ved at flytte facaden er klasselokalerne udvidet. Samtidig er de indrettet med møbler, som er udviklet specifikt til børn med særlige behov på baggrund af et større researcharbejde på Københavns skoler. Det tidligere gangareal foran klasselokalerne er blevet aktiveret, og der er skabt opholdsmuligheder, hvor man kan trække sig ud fra klasse eller brug i pauser. 

Fleksible rum

En høj grad af fleksibilitet gør det muligt at opdele rummene midlertidigt med gardiner. Glasvægge mellem faglokalerne skaber visuel sammenhæng, men også her er der gardiner, man kan trække for, når der er brug for afskærmning.

Der er mange steder, hvor der gemmer sig opbevaringsplads. På den måde er der lagt op til, at det skal være nemt at pakke ned og rydde op efter undervisningen og samtidig sikre, at rummene ikke "sander til" med materialer. Det er også med til at begrænse sansestimuli i hverdagen og skabe mere ro.

Et særligt greb er det åbne toiletområde, der fungerer som mødested, hvor man kan hænge ud. Stedet er designet til forskellige højder og kan anvendes af børn og unge med varierende behov. Tanken om mødested går igen i et ombygget toiletområde på én af etagerne. 

Høje ambitioner

Rummene rummer en stor materialepalette med betydelig stoflighed, som bindes sammen af farverne. Der har været særligt fokus på indeklimaet gennem mange akustikregulerende materialer og arbejdet med at få så meget lys ind i bygningen som muligt.

Takket være en ambitiøs bygherre var det muligt at afprøve et ventilationssystem integreret i facaden frem for traditionelle løsninger under loftet. Det bevarede loftshøjden og skabte mere lys i de tidligere kælderlokaler.

Det samlede resultat er et læringsmiljø, hvor variation i opholdsmuligheder og fleksible løsninger tilgodeser mangfoldigheden blandt børn og unge. Det viser, hvordan universelt design ikke handler om specialløsninger for få, men om at skabe rum, hvor alle kan trives og deltage på deres egne præmisser.

Dette mål relaterer sig især til følgende af Steinfeld & Maisels mål for universelt design: 

Mål 6: Social integration.

Specialfremstillede møbler til at styrke inklusion 

Arkitekterne hos Matters har brugt rigtig mange timer på københavnske specialskoler. Og med den indsigt i rygsækken har de udviklet en møbelserie, der forener et behov for god akustik og afskærmning. 

Se og hør de to arkitekter, Lotte Rønne og Marie-Louise Holst fortælle om deres koncept i en video her. 

Film

No items found.
Kig på mint grønt lokale med ældre sløjdbænke.Kig på mint grønt lokale med ældre sløjdbænke.

En ny form for ventillationssystem i facaden for bibeholde en vis loftshøjde. Genbrug af inventar bidrager også til stofligheden sammen med facadens ventillationssystem, der har en overflade i træ.  

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
Gang langs kantinedesk, gulv og vægge er i en mat blå hvor der er et mørkerødt gardin der dele rummet i to.Gang langs kantinedesk, gulv og vægge er i en mat blå hvor der er et mørkerødt gardin der dele rummet i to.

Den før så triste kældergang er blevet aktiveret til kreagang. Udover at skabe forbindelse mellem faglokaler, er den også et sted, man har lyst til at opholde sig. Muligheden for opdeling rum går igen på hele etagen. Her med et gardin, som absorberer lyd.

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
Kig ned af samme gang som foregående billede, men nu med åbne skabe.Kig ned af samme gang som foregående billede, men nu med åbne skabe.

Bag de blå vægge gemmer der sig opbevaring - som ofte er en udfordring, men her løst på en fin måde.

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
Vaske i to højder og en bænk i nederste højde. 4 døre til toiletter står åbent med henholdsvis blå og orange vægge.Vaske i to højder og en bænk i nederste højde. 4 døre til toiletter står åbent med henholdsvis blå og orange vægge.

Toiletområdet på parterreetagen er også et mødested, hvor man kan hænge ud. Selvfølgelig kan den store vask anvendes af børn og unge i forskellige højder.

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
Højformat billede hvor man kan se forskellige sektioner af kantinen, adskildt af gardiner.Højformat billede hvor man kan se forskellige sektioner af kantinen, adskildt af gardiner.

Gardiner i loftskinner i organiske former gør det muligt at skabe rum i rummet efter behov i kantinen, der også ligger på parterreetagen.

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
Rum med aubergine farvet malet skabe, gult loft og mintgrøns gulv.Rum med aubergine farvet malet skabe, gult loft og mintgrøns gulv.

Overalt hvor det har været muligt, er møbler genbrugt - i nye farver.

Foto ©  
Rasmus Hjortshøj
kig på en træfacade, med firkantet vinduer i og store træer i forgrunden.kig på en træfacade, med firkantet vinduer i og store træer i forgrunden.

Parterreetagens nye facade.

Foto ©  
Matters Arkitekter
Billede af klasseværelse med enkeltpersonsborde der kan afskærmes.Billede af klasseværelse med enkeltpersonsborde der kan afskærmes.

Facaden er blevet flyttet for at skabe et større lokale til en specialklasse. Også her er der ventillation i facaden. Inventaret er tegnet af Matters og giver mulighed for lidt afskærmning.

Foto ©  
Helene Høyer Mikkelsen
Foto af dør ind til et grønt rum, der kan lukkes af ned gardin.Foto af dør ind til et grønt rum, der kan lukkes af ned gardin.

I specialklasserne kan man trække sig tilbage i det ekstra rum. Hjørner er mere imødekommende end skarpe hjørner. De lukkede skabe er gode for at undgå unødig forstyrrelse.  

Foto ©  
Helene Høyer Mikkelsen
Foto af bænk i vindut hvor der sidder to personer.Foto af bænk i vindut hvor der sidder to personer.

Den tidligere mørke gang ved specialcenteret har fået en ny farvepalet og en række nye opholdsmuligheder.

Foto ©  
Helene Høyer Mikkelsen

Toiletområdet ved Science torvet inviterer til ophold, det er i hvert fald ikke et kedeligt sted.

Foto ©  
Matters
Foto hvor man kan se den nye renovering der møder den gamle gule murstensbygning.Foto hvor man kan se den nye renovering der møder den gamle gule murstensbygning.

Den nye facade ved specialcenteret taler sammen med den resterende skole.

Foto ©  
Matters

En ny form for ventillationssystem i facaden for bibeholde en vis loftshøjde. Genbrug af inventar bidrager også til stofligheden sammen med facadens ventillationssystem, der har en overflade i træ.  

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Den før så triste kældergang er blevet aktiveret til kreagang. Udover at skabe forbindelse mellem faglokaler, er den også et sted, man har lyst til at opholde sig. Muligheden for opdeling rum går igen på hele etagen. Her med et gardin, som absorberer lyd.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Bag de blå vægge gemmer der sig opbevaring - som ofte er en udfordring, men her løst på en fin måde.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Toiletområdet på parterreetagen er også et mødested, hvor man kan hænge ud. Selvfølgelig kan den store vask anvendes af børn og unge i forskellige højder.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Gardiner i loftskinner i organiske former gør det muligt at skabe rum i rummet efter behov i kantinen, der også ligger på parterreetagen.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Overalt hvor det har været muligt, er møbler genbrugt - i nye farver.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj

Parterreetagens nye facade.

Foto ©
Matters Arkitekter

Facaden er blevet flyttet for at skabe et større lokale til en specialklasse. Også her er der ventillation i facaden. Inventaret er tegnet af Matters og giver mulighed for lidt afskærmning.

Foto ©
Helene Høyer Mikkelsen

I specialklasserne kan man trække sig tilbage i det ekstra rum. Hjørner er mere imødekommende end skarpe hjørner. De lukkede skabe er gode for at undgå unødig forstyrrelse.  

Foto ©
Helene Høyer Mikkelsen

Den tidligere mørke gang ved specialcenteret har fået en ny farvepalet og en række nye opholdsmuligheder.

Foto ©
Helene Høyer Mikkelsen

Toiletområdet ved Science torvet inviterer til ophold, det er i hvert fald ikke et kedeligt sted.

Foto ©
Matters

Den nye facade ved specialcenteret taler sammen med den resterende skole.

Foto ©
Matters

Underrådgiver: Søren Jensen Rådgivende Ingeniører

Fagentreprenører: JHH entreprenør, Porsdal og Nielsen, Lund tømrer & snedker, Tømrerfirmaet Søren Schultz, JJI Akustik, Malerfirmaet Geert Hansen, Aktiv Gulvservice, Demskov-el, KVT Engelgaar VVS, Leif Larsen Ventilation.

Øvrige samarbejdspartnere:Ultima-K, A:gain, LivingArt, Dampa, InVentilate, A3 Byggeledelse, m.fl.

Litteratur

No items found.

Også værd at læse