På Valhøj Skole i Rødovre er en tidligere uinspirerende kælder blevet transformeret til attraktive faglokaler, specialcenter og kantine. Projektet skaber rum til alle – både dem, der har brug for at trække sig tilbage og dem, der trives i store fællesskaber.
Underrådgiver: Søren Jensen Rådgivende Ingeniører
Fagentreprenører: JHH entreprenør, Porsdal og Nielsen, Lund tømrer & snedker, Tømrerfirmaet Søren Schultz, JJI Akustik, Malerfirmaet Geert Hansen, Aktiv Gulvservice, Demskov-el, KVT Engelgaar VVS, Leif Larsen Ventilation.
Øvrige samarbejdspartnere:Ultima-K, A:gain, LivingArt, Dampa, InVentilate, A3 Byggeledelse, m.fl.
Lydfilen er produceret af et menneske, men oplæserstemmen er genereret ved hjælp af kunstig intelligens.
På Valhøj Skole fra 1958 skulle der skabes flere kvadratmeter til både almindelige faglokaler og specialklasser. I stedet for at bygge til valgte kommunen at transformere eksisterende arealer og omdanne en lavloftet kælder med synlige installationer og mørke gange til attraktive læringsmiljøer.
Det særlige ved projektet er dialogen mellem en bygherre, der turde udfordre vanetænkning, og arkitekter, der tog udgangspunkt i børnenes behov. Resultatet er rum, der demonstrerer, hvordan universelt design handler om at skabe muligheder for alle – ikke specialløsninger for få.
Transformationen omfatter flere forskellige områder: Science torv, parterre med faglokaler samt specialcenter øst og vest. Overalt er der arbejdet med at skabe steder for ophold og aktivitet på en stemningsskabende måde med fokus på sansestimuli gennem belysning, farver og materialer.
Det centrale designprincip er variation i opholdsmuligheder. Der er nicher for dem, der har brug for at trække sig tilbage, store fællesområder for samvær, og overgangszoner, hvor man kan være på kanten af fællesskabet uden at føle sig helt isoleret.
I specialcentret er denne variation særligt udtalt. Ved at flytte facaden er klasselokalerne udvidet. Samtidig er de indrettet med møbler, som er udviklet specifikt til børn med særlige behov på baggrund af et større researcharbejde på Københavns skoler. Det tidligere gangareal foran klasselokalerne er blevet aktiveret, og der er skabt opholdsmuligheder, hvor man kan trække sig ud fra klasse eller brug i pauser.
En høj grad af fleksibilitet gør det muligt at opdele rummene midlertidigt med gardiner. Glasvægge mellem faglokalerne skaber visuel sammenhæng, men også her er der gardiner, man kan trække for, når der er brug for afskærmning.
Der er mange steder, hvor der gemmer sig opbevaringsplads. På den måde er der lagt op til, at det skal være nemt at pakke ned og rydde op efter undervisningen og samtidig sikre, at rummene ikke "sander til" med materialer. Det er også med til at begrænse sansestimuli i hverdagen og skabe mere ro.
Et særligt greb er det åbne toiletområde, der fungerer som mødested, hvor man kan hænge ud. Stedet er designet til forskellige højder og kan anvendes af børn og unge med varierende behov. Tanken om mødested går igen i et ombygget toiletområde på én af etagerne.
Rummene rummer en stor materialepalette med betydelig stoflighed, som bindes sammen af farverne. Der har været særligt fokus på indeklimaet gennem mange akustikregulerende materialer og arbejdet med at få så meget lys ind i bygningen som muligt.
Takket være en ambitiøs bygherre var det muligt at afprøve et ventilationssystem integreret i facaden frem for traditionelle løsninger under loftet. Det bevarede loftshøjden og skabte mere lys i de tidligere kælderlokaler.
Det samlede resultat er et læringsmiljø, hvor variation i opholdsmuligheder og fleksible løsninger tilgodeser mangfoldigheden blandt børn og unge. Det viser, hvordan universelt design ikke handler om specialløsninger for få, men om at skabe rum, hvor alle kan trives og deltage på deres egne præmisser.
Dette mål relaterer sig især til følgende af Steinfeld & Maisels mål for universelt design:
Mål 6: Social integration.
Arkitekterne hos Matters har brugt rigtig mange timer på københavnske specialskoler. Og med den indsigt i rygsækken har de udviklet en møbelserie, der forener et behov for god akustik og afskærmning.
Se og hør de to arkitekter, Lotte Rønne og Marie-Louise Holst fortælle om deres koncept i en video her.
En ny form for ventillationssystem i facaden for bibeholde en vis loftshøjde. Genbrug af inventar bidrager også til stofligheden sammen med facadens ventillationssystem, der har en overflade i træ.
Den før så triste kældergang er blevet aktiveret til kreagang. Udover at skabe forbindelse mellem faglokaler, er den også et sted, man har lyst til at opholde sig. Muligheden for opdeling rum går igen på hele etagen. Her med et gardin, som absorberer lyd.
Bag de blå vægge gemmer der sig opbevaring - som ofte er en udfordring, men her løst på en fin måde.
Toiletområdet på parterreetagen er også et mødested, hvor man kan hænge ud. Selvfølgelig kan den store vask anvendes af børn og unge i forskellige højder.
Gardiner i loftskinner i organiske former gør det muligt at skabe rum i rummet efter behov i kantinen, der også ligger på parterreetagen.
Facaden er blevet flyttet for at skabe et større lokale til en specialklasse. Også her er der ventillation i facaden. Inventaret er tegnet af Matters og giver mulighed for lidt afskærmning.
I specialklasserne kan man trække sig tilbage i det ekstra rum. Hjørner er mere imødekommende end skarpe hjørner. De lukkede skabe er gode for at undgå unødig forstyrrelse.
Den tidligere mørke gang ved specialcenteret har fået en ny farvepalet og en række nye opholdsmuligheder.
En ny form for ventillationssystem i facaden for bibeholde en vis loftshøjde. Genbrug af inventar bidrager også til stofligheden sammen med facadens ventillationssystem, der har en overflade i træ.
Den før så triste kældergang er blevet aktiveret til kreagang. Udover at skabe forbindelse mellem faglokaler, er den også et sted, man har lyst til at opholde sig. Muligheden for opdeling rum går igen på hele etagen. Her med et gardin, som absorberer lyd.
Bag de blå vægge gemmer der sig opbevaring - som ofte er en udfordring, men her løst på en fin måde.
Toiletområdet på parterreetagen er også et mødested, hvor man kan hænge ud. Selvfølgelig kan den store vask anvendes af børn og unge i forskellige højder.
Gardiner i loftskinner i organiske former gør det muligt at skabe rum i rummet efter behov i kantinen, der også ligger på parterreetagen.
Facaden er blevet flyttet for at skabe et større lokale til en specialklasse. Også her er der ventillation i facaden. Inventaret er tegnet af Matters og giver mulighed for lidt afskærmning.
I specialklasserne kan man trække sig tilbage i det ekstra rum. Hjørner er mere imødekommende end skarpe hjørner. De lukkede skabe er gode for at undgå unødig forstyrrelse.
Den tidligere mørke gang ved specialcenteret har fået en ny farvepalet og en række nye opholdsmuligheder.